musiikki
Musiikki ja Italia
Aloitin musiikin tekemisen, kun olin 12 vuotias. Muista yhä kuinka laitoin ensimmäisen kerran sormeni pianon koskettimille ja aloitin välittömästi kehittelemään omia melodioitani. Onneksi tämä kyky on säilynyt läpi elämäni tähän päivään asti. Kouluvuosinani aloin pikkuhiljaa etsimään omaa musiikillista kieltäni tutustumalla ja opiskelemalla eri tyyppistä klassista musiikkia sekä myöskin erityyppisiä modernimpia sävellystekniikoita. Lukion jälkeen minulle syntyi idea omasta ensimmäisestä konsertistani, jossa esittäisin omaa orkesterimusiikkiani. Tätä varten halusin löytää uusia kulttuureita inspiroimaan mieltäni, jolloin löysin Italian. Tällä tulisi olemaan todella suuri vaikutus elämässäni kaiken luovuuden ja taiteen lähteenä.

Firenze – henkinen kotini Italiassa.
Metamorfoosi – Osa 1, 2024
Ensisävellyskonsertti
Vietin Italiassa ensimmäisen kevään vuonna 1986, jossa aloin kirjoittamaan tulevan ensikonserttini ohjelmistoa. Ohjelmisto valmistui talven 1987 aikana ja keväällä ensikonserttini järjestettiin kaupunginorkesterin kanssa. Itse esiinnyin konsertissani myös pianistina ja kapellimestarina. Tämän konsertin jälkeen aloin kiinnostumaan enemmän runoudesta ja kirjallisuudesta. Lopulta saavuin ranskalaisen runouden maailmaan, josta löysin oman sielunmaiseman. Eteeni avautui täysin uusi maailma täynnä mystisiä, mielikuvituksellisia ja surrealistia unien maailmoja. Olin aivan lumoutunut tästä tunteesta ja se alkoi heijastua myös omaan kirjoitustyyliini.

Promokuva 1980-luvulta.
Ensimmäinen sävellyspalkinto
Tämä runouden maailma ja sen uusi tyyli konkretisoitui seuraavassa teoksessani ”Kertomuksia jousikvartetille”. Idea ja inspiraatio tähän teokseen tuli juuri Baudelairen runosta ”Taipumukset” hänen kirjastaan ”Pariisin ikävä”. Osallistuin tällä uudella sävellykselläni v. 1988 Suomessa järjestettyyn kilpailuun.
Runo kertoo neljästä lapsesta, jotka kukin vuorollaan kertoivat omista taipumuksistaan ja elämästään värikkäällä tavallaan. Tämä tarina neljästä lapsesta ja kvartetin neljästä soittajasta alkoi kypsyä mielessäni kokonaisuudeksi. Samalla myös runon oma sisäinen draaman kaari toimi karkeana runkona ja ohjenuorana sävellyksessäni. Soittajien innovatiivisten soittotekniikoiden lisäksi käytin heidän puhetta ja kuiskauksia luomaan täysin omanlaisen äänimaailman teokseen perinteisen jousikvartetin rinnalle.
Tuomaristo, joka koostui nimekkäistä säveltäjistä (Rechberger ja Koskelin) piti ajatuksestani ja arvosti teokseni monipuolisuutta ja innovatiivistä lähestymistapaa soitintekniikankin osalta. Itse kilpailussa sain jaetun toisen palkinnon. Lisäksi tuomaristo arvosti palkittujen teosten korkeatasoisuutta. Kilpailuun lähetettiin lähes sata sävellystä nimettöminä. Ensimmäisen palkinnon jakoi mm. Veli-Matti Puumala, jota pidetään yhtenä johtavista suomalaisista säveltäjistä, jotka ovat debytoineet 1980-luvulla. Sama kilpailu järjestettiin myös vuonna 1978, jolloin ensimmäisen palkinnon sai Esa-Pekka Salonen ja toisen palkinnon Magnus Lindberg.
Opiskelua, kehittymistä, muuntautumista…
Ensimmäisen sävellyspalkinnon jälkeen jatkoin uuden musiikin kirjoittamista yhä kiihtyvällä tahdilla. Tutustuin eri tyyppisiin säveltäjiin ja heidän tuotantoihinsa etsien samalla omaa sävelkieltäni. Vuonna 1990 osallistuin ”Time of Music” -sävellyskurssille: opettajana toimi ranskalainen Jean-Claude Risset, merkittävä tietokonemusiikin pioneeri. Hän oli fastastinen, mielenkiintoinen ja mitä sympaattisin persoona, joka toi opiskelijoille monenlaisia uusia ajatuksia musiikin tekemiseen ja säveltäjänä olemiseen.
Uusia konsertteja ja lisäopiskelua
Seuraavassa sävellyskonsertissani Moskovassa vuonna 1991 esitettiin uusin jousikvartettini ja soolopianoteokseni. Sen esittäjäksi lupautui moskovalainen pianisti Dmitri Klimov. Tämä kontakti venäläisiin huippumuusikoihin avasi yhteistyömahdollisuuksia heidän kanssaan vielä monta kertaa.


Moskovan konserttini v. 1991.

Säveltämässä Helsingissä v. 1992.
Lisää esiintymisiä, konsertteja, opiskelua ja yhteistyö jatkuu
Seuraavana vuonna 1992 minulla oli mahdollisuus esiintyä taas Venäjällä, mutta tällä kertaa pianistina Pietari ’92 tapahtumassa, jossa esitin uusimman soolopianoteokseni. Samana vuonna oli vuorossa muös seuraava sävellyskonserttini, jonka pidin Pietarin Filharmonian Pienessä Salissa. Ohjelmisto koostui uusimmasta jousikvartetista, pianoteoksesta ja sooloselloteoksesta. Ja yhteistyö jatkui taas pianisti Dmitri Klimovin kanssa, joka saapui Moskovasta esittämään uusimman teokseni. Seuraava maailmanluokan muusikko, johon tutustuin paikan päällä, oli useita kansainvälisiä palkintoja voittanut sellisti Alexej Massarskij Pietarista. Hän esitti sooloselloteokseni ”Nostalghian” konsertissani.
Samana vuonna osallistuin jälleen ”Time of Music” -sävellyskurssille, jonka opettajana toimi tällä kertaa useita kansainvälisiä sävellyspalkintoja voittanut saksalainen York Höller. Hän avasi ja syvensi kurssin aikana erilaisia lähestymistapoja liittyen säveltämisen tekniikkaan ja musiikin tekemiseen. Samalla hän jakoi mielenkiintoisia ajatuksiaan säveltäjänä olemisesta ja luovasta prosessista, joita joudut kohtaaman omassa työssäsi.
Vuonna 1993 aloin säveltämään suurta sooloselloteosta ”Constellations”, koska sellisti Alexej Massarskij oli lupautunut tulemaan kyseisen teoksen solistiksi seuraavaan konserttiini Suomessa. Teos sai inspiraation japanilaisen taiteilijan, Toshikatsu Endon tekstistä.
Työskentely huippumuusikoiden kanssa on yksi antoisimmista ja opettavaisimmista kokemuksista, joita säveltäjä voi kohdata urallaan. Se tunnetason yhteys, joka on mahdollista saavuttaa sävellystäsi esittävän taiteilijan kanssa, on kerta kaikkiaan palkitsevaa – ehdottomasti yksi urani musiikillisista kohokohdista!
Musiikin loppumaton matka
Viime vuosikymmeninä olen jatkanut taiteellista matkaani lukuisten sävellysprojektien parissa. Kehitän edelleen sävelkieltäni yhdistelemällä esimerkiksi elävien muusikoiden käyttöä virtuaalisoittimiin ja tutkimalla äänisynteesien tarjoamia mahdollisuuksia ääni-, musiikki- ja sävellystuotannossani.

Alexej ja minä konserttimme jälkeen v. 1994.